0
Pysselbolaget
julpyssel

Potatistryckta presentpapper

Det finns idag massor av fina julpapper att slå in sina presenter i – men i sann Pysselbolags-anda ska vi idag trycka egna, originella presentpapper!

Ni behöver enfärgade presentpapper, potatisar, färg att trycka med och pepparkaksformar.

Man kan förstås skära vilka mönster man vill i potatisen men ett enkelt sätt att få fina potatisstämplar är att använda pepparkaksformar. Vi har använt ett gäng lite mindre formar som vi gillar.

1. Börja med att dela potatisen och tryck ut motiv med era pepparkaksformar. Torka av potatisen på hushållspapper och doppa sedan i färg.

2. Vi brukar hälla ut färg på papptallrikar när vi trycker med potatis men man kan lika gärna pensla färgen på potatisstämpeln. Var noga med att få färg på hela stämpelytan. För bäst och jämnast resultat behöver man fylla på med färg efter varje tryck.

Klart! Snyggare papper får man leta efter, eller hur!

 

You Might Also Like...

6 Comments

  • Reply
    Helena, Craft and Creativity
    6 December, 2011 at 9:35 am

    Bra idé och snyggt blev det också!

    • Reply
      Karin & Freja
      6 December, 2011 at 2:49 pm

      Tack! Vi är nästan mer nöjda med pappret än det som ska vara i!

  • Reply
    Eva
    6 December, 2011 at 10:31 am

    TACK för tipset!!
    Kram Eva

    • Reply
      Karin & Freja
      6 December, 2011 at 3:03 pm

      Varsågod! Hoppas att det blir många fina papper tryckta hemma hos er också!
      Hälsar Karin & Freja

  • Reply
    Nina
    8 December, 2011 at 8:06 pm

    Men så snyggt! Jag har gjort potatistryckt inslagspapper flera gånger men hallå vad jag känner mig lite trög nu som alltid suttit och karvat med kniv i potatisen (med varierat resultat haha.) Pepparkaksformar är ju genialt!

    • Reply
      Karin & Freja
      8 December, 2011 at 8:54 pm

      Roligt att vi kan bidra med något! Det är också en bra ursäkt för att få köpa fina pepparkaksformar!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.